Dagelijks leven - Gewoontes & Cultuurverschillen - Reisverslag uit Winthrop, Verenigde Staten van Madhvi Moese - WaarBenJij.nu Dagelijks leven - Gewoontes & Cultuurverschillen - Reisverslag uit Winthrop, Verenigde Staten van Madhvi Moese - WaarBenJij.nu

Dagelijks leven - Gewoontes & Cultuurverschillen

Blijf op de hoogte en volg Madhvi Moese

19 Maart 2013 | Verenigde Staten, Winthrop

Hier weer een update about my life in the US!

Het leek mij wel leuk om een stukje te schrijven over mijn dagelijks leven, het verschil in de gewoontes en cultuurverschil die ik hier tegenkom.

Moi, geboren en getogen te Rotterdam, The Netherlands. 26 jaar doorgebracht in multiculturele Hollandiaaaa. Ja inderdaad, multicultureel!! Voor mij heel normaal dat ik ben opgegroeid tussen Surinamers, Hindoestanen, Antilianen, Marokkanen, Turken etc. Allemaal Nederlanders voor mij. Voor de amerikanen niet, because I look like a indian girl!!
Voor degene die mijn familie in nederland niet kennen. Mn ouders komen oorspronkelijk uit Suriname. Thuis in nederland heb ik dus ook te maken met de nederlandse cultuur en de surinaamse/hindoestaanse cultuur. Al hoewel ik meer een hollander ben dan een surinamer volgens mij. In suriname hebben ze ook weer verschillende "culturen" om het maar ff niet ingewikkeld te maken he hahaha
Well, how do you explain that to a American?!
Want NIEMAND kent suriname!!!

Vragen die ik krijg zijn:
Wat voor taal praten ze in Suriname?
Wat heeft India met Suriname te maken?
Waarom zie ik eruit als een Indian?
Wonen er veel surinamers in Nederland?
Waarom zijn je ouders naar Nederland gegaan?
Wat voor eten eten ze in Suriname?
En dit is alleen over Suriname. Nooit nagedacht over deze vragen en waarom mensen zich dat afvragen want voor mij is het heel normaal.
Als je hier aan iemand verteld dat je uit Holland komt(Amsterdam!) denken ze meteen dat je elke dag blowt en naar the red street in amsterdam gaat en party tot je erbij neervalt! Ja sommige amerikanen denken dat Nederland een grote pretpark is.

Amerikanen zijn heel erg vriendelijk! Als je hier een winkel binnen loopt hoor je al meteen Hi, how are you?. Toen ik dit voor het eerst hoorde dacht ik bij mezelf ken ik jou? waarom praat je met me?Waarom wil je weten hoe het met me gaat? Moet je nagaan wat het verschil is!
Heb toen maar ook gevraagd hoe het met haar ging want ze bleef maar voor me staan lachen en wachten hahhaha blunder!

Nu ik hier ben merk ik wel dat ik zo ben opgegroeid met twee culturen. In nederland eet ik ook een prakje maar ik hou ook echt van mn surinaams eten. Als er dan aan mij gevraagd word wat eet je in Nederland tjah dan zeg ik in eerste instantie niet hutspot ofsoiets!
Maaja ik ben een au pair from Holland dus ik wil de Hollandse dingetje wel "overbrengen" naar mn hostfamily toe.
Wat ik dus gedaan heb is typische hollandse spulletjes/ eten meegenomen en ja ook erwtensoep!
De dingen die ik had meegenomen waren drop, hagelslag, Vlokken, stroopwafels, Nederlands kookboek, een boek over Nederland, Hopjes, Speculaas etc.
De eerste twee weken zag je al het verschil. Ik eet andere dingen als ontbijt,lunch dan de Amerikanen. Hagelslag vinden ze zoooo weird!! Why do you sprinkle that on your bread?! hahaha en hoe ze erbij kijken is hilarisch! hahaa
Ook de stroopwafels waren binnen een week op!! A waffle with caramel zegge ze dan! Mn hostdad - chef- had al snel bedacht dat het met ijs ook erg lekker is - Then I can "sprinkle" that on my ice cream!

Wat de Amerikanen hier eten als ontbijt. Pancakes, Waffles, Bagels, Cornflakes in de gekste smaken etc. met natuurlijk koffie! Als lunch een dikke sandwich- goed gevuld - met chips en een augurk!
Verhongeren ga ik hier zeker weten niet, vooral met een dunkin donuts bij mij om de hoek! Het eten is dan wel anders maar ik klaag niet, al die lekkere dingen yum yummm!

Door al het lekkere eten heb ik ondertussen ook het gevoel dat ik 100kilo weeg. Ik probeer hier dus ook gewoon een normaal leven te leiden zoals ik in Nederland ook deed. Ik heb me ingeschreven bij de sportschool(uhmm 3x geweest tot nu toe!hahaha), mn hostmom en ik hebben een bankrekening geopend, ondertussen weet ik ongeveer de weg wel hier met de auto.

De band tussen mij en de kids word ook steeds beter. Ik merk aan ze dat ze me meer opzoeken. Ivm de privacy van mn hostfamily ga ik niet in geur en kleuren vertellen welke dag en wanneer de kids wat doen.
Mn hostkids zijn op een leeftijd waar ze enorm veel leren. Wat ik hier doe is dat stimuleren en ze een fijn thuis te geven als de ouders aan het werk zijn. Ik breng de kids naar school, probeer playdates te regelen voor ze, leer ze meer van de wereld zoals mn hostmom het altijd zegt!
Soms heeel lastig maar ook super fun! Op sommige gebieden voeden ze de kinderen heel anders op waar ik zelf ook enorm veel van kan leren.

Ik ben hier nog niet zo heel lang maar ik merk nu al dat mn engels vooruit gaat! Dat was ook een van mn doelen. Wat ik hier ook moet gaan doen is het volgen van een cursus of iets dergelijks. In totaal moet ik een bepaald aantal uren behalen. Ik ben dus nu zo'n beetje aan het zoeken wat ik hier wil gaan doen. (Ik hou jullie op de hooogte!)

Allemaal verschillende gewoontes en cultuurverschillen waar ik nooit bij stil stond want tjah hagelslag en iemand een hand geven als je die voor het eerst ziet is toch hartstikke normaal?!

Hier in mn leventje is dat het dus niet maar het bevalt me primaaaaa! :)))

Heel veel liefs,

Madhvi







  • 20 Maart 2013 - 02:19

    Sonata:

    Heehallooo Surinaams, Nederlands, Amerikaanse chick :P je bent zelf ook zo multicultu haha en ojaa de invloeden van India niet te vergeten jajaaa XD
    Al die vragen die je worden gesteld zul je nog heel vaak gaan beantwoorden, uhh jaa good luck with that hihihi
    Vond t leuk je blog te lezen, t leest zo leuk weg en tis zo typisch jou hoe je t zou vertellen (live) haha
    Keep up the good work en geniet er met volle teugen van!!!

    Xx Sonata

  • 20 Maart 2013 - 09:40

    Solange:

    definitely verschillen! toevallig zat ik van de week naar Obese (american version) te kijken. wat me opviel is dat die mensen in 1 dag elkaar 10 hugs geven. ok, maybe geen 10 maar u get the point hahaa. de NL obese programma is zo anders.
    ik krijg trek als ik denk aan al die lekkere hapjes, maar niet verkeerd om daarnaast ook te sporten haha. btw, wat bedoelde je precies met ''ivm de privacy van mn hostfamily''? het zijn toch hun kids?
    leuke pics van st patricks day ;), ur blending right in! xxx

  • 20 Maart 2013 - 10:45

    Ria:

    Hoi Madhvi,

    Klopt inderdaad, zodra Amerikanen (vooral de jongeren) horen dat je uit Nederland komt, denken ze dat het feest is om hier te wonen, waar alles mag (omdat wiet legaal is), heel vreemd.
    Leuk te lezen over de verschillen en dat je host-family zo geniet van de etenswaren die je van thuis hebt meegebracht. Blijf je verhalen schrijven, ik blijf ze maar al te graag lezen!!
    Volgens mij ga je binnenkort een mooie Amerikaan tegenkomen, waar je helemaal hoteldebotel van wordt en dan blijf je daar.......wedden?? :0) hahahahaha Zou mooi zijn toch als je het daar zo naar je zin hebt?!?!

    Geniet van het leven meid, beetje werken, beetje sporten en houd iedereen op de hoogte van je belevenissen.

    Groetjes,
    Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Winthrop

Madhvi Moese

Welkom op mijn profiel. Op deze manier zal ik jullie op de hoogte houden wat ik allemaal uitspook in America! Follw me @ waarbenjij.nu!

Actief sinds 18 Dec. 2012
Verslag gelezen: 3158
Totaal aantal bezoekers 13948

Voorgaande reizen:

11 Februari 2013 - 11 Februari 2014

Au pair in America!

Landen bezocht: